Boka specialist
Boka specialist Login English

Sömnbesvär

Det är vanligt och helt ofarligt att ha svårt att sova då och då. Men om du sover dåligt varje natt och märker att det påverkar att du är trött och fungerar dåligt i vardagen, så kan det vara bra att få hjälp till en bättre sömn.

Våra specialister inom psykisk ohälsa

Hos oss kan du få rätt hjälp av psykiatriker och psykologer med behandling. Du behöver ingen remiss för att boka ett möte.

Psykiatriker
Andreas Rochester är psykiatriker

Andreas är psykiatriker sedan åtta år och jobbar även som medicinsk ledsagare åt SOS International. Andreas har erfarenhet inom en mängd olika problemområden som exempel depression, ångest, ADHD, beroende, kris, medmera.

Boka en tid med Andreas

Symtom | Orsaker | Behandling | Söka vård

Sömnbesvär

Det är vanligt och helt ofarligt att ha svårt att sova då och då. Men om du sover dåligt varje natt och märker att det påverkar att du är trött och fungerar dåligt i vardagen, så kan det vara bra att få hjälp till en bättre sömn.

Symtom och tecken på sömnbrist

Du behöver sova för att kroppen ska få en chans at återhämta sig. Som vuxen sover man ungefär sex till nio timmar per natt. Om du ibland får för lite sömn behöver du inte oroa dig. Det är inte farligt att då och då ha en sömnlös natt så länge det inte blir för ofta. Om du misstänker att du har sömnbrist kan det vara bra att mäta hur du klarar av vanliga uppgifter om dagarna, hur du fungerar och om du har tillräcklig energi. Sömnbrist gör att det är svårare att koncentrera sig och klara av uppgifter, eller till och med att du somnar om du är passiv under längre stunder. Ett tecken kan också vara att du har mer humörsvängningar.

Sömnens olika faser

Alla vaknar korta stunder under natten, men de är ofta så korta att du inte minns dem. Om du får en natt med lite längre uppvaknande kan du uppleva det som att sömnen var sämre, men ofta är det tillräckligt. Att du är trött på morgonen behöver inte heller betyda att du har sovit sämre, utan att du kan ha vaknat mitt i din djupsömn. Sömnen består av olika faser där man sover djupare eller lättare, och om du vaknar av att klockan ringer mitt i din djupsömn så kan du ha svårare att vakna till på morgonen.

När man blir äldre är det vanligt att man sover allt lättare, och det uppfattas ibland som att sömnen blir sämre. Så är inte fallet; vi behöver inte mer sömn än så.

Orsaker

Om du känner dig stressad, orolig eller har en stökig omgivning kan sömnen påverkas. Ibland kan det vara svårt att försöka avgöra vad som orsakar eller förvärrar problemen.

Stress och sömn

Stress av olika anledningar är den vanligaste orsaken till sömnbesvär och gör att vi får svårt att varva ner och hamna i djupsömn, eller har svårt att somna om vi vaknar till. Det kan handla om allt ifrån stress på arbetsplatsen till negativa tankar eller kraven vi ställer på oss själva.

Snarkning

Om du har problem med snarkning kan detta störa sömnen både för dig och den du delar sovrum med. Om du snarkar väldigt mycket kan du ha sömnapné, vilket innebär att du gör andningsuppehåll när du sover och kroppen får syrebrist. Då blir du också tröttare under dagarna. Om du misstänker sömnapné bör du söka hjälp och få utredning.

Nikotin, alkohol och koffein

Om du dricker alkohol kan du ofta somna lättare men sömnen blir oroligare och du sover kortare tid och kan snarka mer om du har besvär med snarkning. Något som också kan störa sömnen är kaffe och nikotin. Om du röker eller snusar är det vanligt att det tar längre tid att somna och att du vaknar mycket under natten. Hur man sover efter att ha druckit något md koffein varierar från person till person, och även hur sent man kan dricka det utan att påverkas.

Sjukdomar som påverkar

Om du har sjukdomsbesvär sedan innan kan detta påverka att sömnen blir sämre. Exempel på sjukdomstillstånd som kan påverka sömnen är Parkinsons sjukdom, stroke, demens, prostataproblem eller depression och ångest. Andra tillfälligare besvär som förkylning eller ont i leder påverkar också hur bra du sover.

Detta kan du göra själv

Det finns en hel del saker du kan prova för att få bättre sömn. Att äta och sova på bestämda tider och träna kan förebygga sömnproblem.

  • Minska stressen. Om du tror att du sover dåligt på grund av stress och oro är det viktigt att ta tag i orsakerna till detta i kombination med avslappningsövningar som gör det lättare att hålla sig i nuet.
  • Rör på dig. Det är bra för din sömn att du rör på dig varje dag. Du minskar stress och blir naturligt trött på kvällen. Anpassa träning efter ork och förmåga, men 30–60 minuters promenad kan göra att du mår bra.
  • Minska ditt snarkande. Om du är överviktig och har problem med snarkning kan det vara bra att gå ner i vikt. Det är nämligen vanligare att man snarkar om man har övervikt.
  • Varva ner tidigt. Det kan vara bra att försöka varva ner i en eller två timmar innan läggdags för att hjälpa kroppen att gå in i viloläge och stanna där. Det kan till exempel vara skönt att ta ett varmt bad eller läsa. Det kan vara bra att undvika ljuset från mobilen eller datorskärmen innan man ska sova, då det kan motverka sömnen.
  • Ta en powernap. Få att få mer energi på dagen kan du ta en kortare tupplur. Det bör inte vara längre än en halvtimme och inte för sent på dagen.
  • Sängen och sovrummet ska förknippas med lugn och ro. Håll ditt sovrum svalt och mörkt, och ta hjälp av öronproppar om det finns störande ljud. Försök gå upp ur sängen om du försökt somna men inte kan varva ner, så att sängen inte förknippas med stress.

Då ska du söka vård

Om du har sömnbesvär som inte går över och som du inte kan få rätt på på egen hand under mer än en månads tid, kan det vara bra att få hjälp. Det kan röra sig om att du har mycket svårt att somna eller vaknar flera gånger på natten utan att kunna somna om.

Behandling

Det finns läkemedel du kan få utskrivet för att sova bättre. Till exempel kan det hjälpa dig att somna snabbare eller sova djupare. En läkare kan berätta om vad som passar för dina besvär. Men om dina besvär beror på till exempel stress och oro behöver du göra förändringar i ditt liv.

KBT kan hjälpa dig med sömnbesvär genom att ge dig förståelse kring vad som ger dig besvären. Du kan också få avslappningsövningar och öva olika tekniker för att minska oroliga tankar.

Det finns hjälp att få för dina sömnbesvär

Hos MediCheck kan du träffa en psykolog eller psykiatriker för behandla dina sömnbesvär. Du behöver ingen remiss för att boka ett möte. Du får rådgivning kring behandling, eventuella läkemedel och svar på dina frågor via videosamtal.

Våra partners

Genom att besöka MediCheck godkänner du vår användning av cookies i enlighet med vår Integritetspolicy. Mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till "tillåt cookies" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till vår användning av cookies i enlighet med vår Integritetspolicy.

Stäng