X
Marie Wiholm Grund är dietist och kostrådgivare Välkommen till MediCheck
Din specialistläkare på nätet
Hos oss får du rätt hjälp direkt av Sveriges största nätverk av specialister på nätet.

3 tips från dietisten Marie

Hur får man till en bra mathållning under stress och depression? Hur går olika personer ner i vikt? Hur kan man få till en vardag med diabetes typ 2? Hur äter man bra som gluten-eller laktosintolerant? Hur bör vi egentligen lära våra barn om kosten vi äter?

Ja, hur? Frågorna kring hur vi ska äta är många. Nu finns dietist Marie Wiholm Grund tillgänglig för personlig rådgivning via MediCheck.se. Då kan du som har frågor om allt som rör kosthållning, livstil och relaterade sjukdomar få personlig rådgivning med Marie via videosamtal eller chatt. Vi ställde några frågor till Marie om hur man ska tänka kring sin kosthållning.

Se maten som just mat

–Marie, med din erfarenhet i bagaget, kan du ge tre allmänna tips om hur man ska tänka när det gäller kosten för att slippa problem eller lindra dem om man redan har problem med exempelvis övervikt eller högt blodtryck?

1. Se på maten som just mat! I Sverige har vi nästan glömt bort att se det vi äter som måltider utan vi pratar om olika näringsämnen, att vi behöver mer eller mindre kolhydrater, fett eller proteiner och så vidare. Låt oss prata om mat som en måltid istället, fundera på hur den smakar och stimulerar våra sinnen. Om vi tänkte mer så skulle vi i allmänhet äta bättre. Det ska inte vara någon skam eller konstiga känslor kring det vi äter! Man ska äta för att man är hungrig och då ska man äta något som är gott.

Det ska inte vara någon skam eller konstiga känslor kring det vi äter!

Ät för rätt anledning

2. En vanlig anledning till övervikt är just att vi inte alltid äter för att vi är hungriga eller för att maten är god. Istället handlar det om helt andra anledningar, exempelvis är det vanligt att man äter snabbt på väg någonstans eftersom man är stressad. Som vuxen bör du därför fundera på varför du generellt äter. Är du hungrig? Bra, ät. Men är du stressad eller ledsen så blir dessa tillstånd inte bättre av att du äter. Då är mitt tips att istället ta reda på grundorsaken till att du mår på det sättet och försöka åtgärda det!

Isolera måltiden

3. Som förälder är det på samma sätt viktigt hur man lär sina barn om kost.  Är de lite ledsna så ska man inte ge dem något att äta det första man gör utan istället ta reda på varför de är ledsna. Även som vuxen är det viktigt att tillåta sig att vara i den känsla man är i utan att alltid ta till mat eller dryck för att fira eller sörja något.

Viktigt att tillåta sig att vara i den känsla man är i utan att alltid ta till mat. Är du stressad eller ledsen så blir det inte bättre av att du äter.

Detta är nog det bästa tipset: att det är okej att vara glad, ledsen eller stressad. Låt det stanna där ibland och se måltiden som en separat företeelse, säger Marie Wiholm Grund.

Dietister och specialister inom kost och livsstil

Har du frågor eller funderingar? Här kan du träffa Marie och andra specialistläkare direkt utan remiss. Mötet sker via videosamtal eller chatt.

Se vad Marie kan göra för dig

Har du frågor om kost och livstil?

Nu kan personer med bland annat övervikt, högt blodtryck, diabetes typ 2 eller som bara har allmänna frågor kring kost och näring enkelt boka en videokonsultation eller chatt med Marie utan krav på remiss.

Läs mer på Hjärta för Vården

Personliga kost- och livsstilsråd vid övervikt och diabetes typ 2
Unikt samarbete tar upp kampen mot svenskarnas mag-och tarmproblem
Björn fick diabetes typ 2 utan att visa typiska symtom

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Våra partners

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. Mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till "tillåt cookies" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng