Boka tid
Boka tid Login För företag
Framtidens specialistvårdBara specialister
Inget krav på remiss

Ökat stöd för personer med kroniska sjukdomar

Personer med kroniska sjukdomar erbjuds behandlings- och läkemedelsrådgivning, besök av mobila sjuksköterskor och telefonsupport genom vårdbolaget ICT Health Support.

Att ge patienterna stöd och ökad kunskap om sin sjukdom gör dem mer motiverade och följsamma till behandlingen”, säger Anna-Maria Ek, affärsområdeschef för området Patientstöd.

ICT Health Support arbetar i hela Norden och har specialiserat sig på support till patienter och anhöriga. ICT erbjuder flera former av personcentrerade patientmöten.

– Det stämmer. Vårt huvudkontor ligger i Ljusdal, där arbetar vi inom tre affärsområden,  Medicinsk information, Patientstöd och Medicinskt supportcenter. I Uppsala jobbar vi med Medicinsk information och dit kan man ringa för att få information om sina utskrivna läkemedel. I Luleå sitter mina kollegor och jag som arbetar med Patientstöd, berättar
Anna-Maria.

Luleåkontoret fungerar som ett supportcenter där sjuksköterskor arbetar med att vägleda personer till en bättre och säkrare läkemedelsanvändning.

– Ja, vi ger stöd och motivation genom våra stödprogram och kan tillsammans med personen påverka behandlingsresultatet i rätt riktning, säger Anna-Maria.

Få hjälp av en specialistläkare

Om du mår dåligt kan du få hjälp av en specialistläkare – utan remiss. Mötet sker via videosamtal.

Hitta din specialist här

Stödprogram för personer med kroniska sjukdomar

Anna-Maria och hennes kollegor erbjuder specifika stödprogram för personer med kroniska sjukdomar, som diabetes, neurologi, reumatiska sjukdomar, psoriasis, astma- och allergi, KOL, inom onkologi m.m. Personerna får rekommendation om patientstödet antingen vid läkarbesöket eller i samband med uttag av medicinen på apotek.

– Stödet är till för att personerna med kroniska sjukdomar ska stå kvar på sin behandling och fullfölja den över tid på bästa sätt och för bästa resultat. Det handlar om att ta sitt läkemedel enligt ordination, att ta rätt dos och enligt rätt tillvägagångssätt. Vi ger dem också kunskap om den specifika diagnosen och inte minst motivation till sunda och hälsosamma vanor. Vanor som ger en adderande effekt till behandlingsresultatet. Vi motiverar och anpassar råden efter varje persons behov.

Vi jobbar egentligen inte så mycket med det sjuka. Vår support går snarare ut på att man faktiskt kan må bra, trots en kronisk sjukdom.

Uppföljning via telefon

Tillvägagångssättet är att man har täta samtal i början och att samtalen sedan blir färre i takt med att personen vänjer sig vid sina behandlings- och läkemedelsrutiner. Oftast pågår stödprogrammen under ett halvt till ett års tid och övergår så småningom mer och mer till att handla om ren motivation och om livsstilsfrågor.

– Utöver detta så har vi även mobila sjuksköterskor anställda hos oss. De åker runt i hela Sverige och gör hembesök hos patienter samt besöker även kliniker.

Snart kan du göra din egen hälsojournal

Anna-Maria och hennes kollegor ser att behovet av den här typen av tjänster är stort och förfrågningar fortsätter att strömma in. Man rustar sig också inför framtiden med flera nya hjälpmedel att erbjuda som hjälp för personer med kroniska sjukdomar.

– Ja, just nu utvecklar vi till exempel ett verktyg, Lyfepond, som ska fungera som en typ av community där man själv kan lägga upp sin egen hälsojournal. Här kommer man också kunna lära sig mer om sin specifika sjukdom, få expertråd och tips, utbyta erfarenheter med andra patienter och en hel del annat. Vi har precis startat igång med betaversionen av Lyfepond. Utveckling av nya funktioner kommer att läggas på allt eftersom, avslutar Anna-Maria.

Text: Mats Holmström
Bild: Anna-Maria Ek, affärsområdeschef Patientstöd, ICT Health Support

Videosamtal ger ökat stöd för personer med övervikt
Telemedicin ökar nyttan för patienter och läkare
Skype-möten hjälper personer med diabetes

Kommentarer inaktiverade.