Boka specialist
Boka specialist Login English

Vanliga frågor och svar om att träffa specialistläkare via videosamtal och chatt

Här kan du få svar på vanliga frågor. Kontakta gärna vår support om du har andra frågor.

Hur fungerar MediCheck och hur går det till att träffa en läkare?

På MediCheck kan du träffa en specialistläkare när och var du vill, via videosamtal från din smartphone, surfplatta eller dator. Du loggar in med mobilt BankID, väljer själv vilken läkare du vill träffa, fyller i ett formulär och blir sedan uppringd av läkaren vid utsatt tid. Bedömer läkaren att du är i behov av medicin eller vidare vård får du recept eller hjälp med egenremiss i samband med mötet.

Så här går det till att träffa en läkare på MediCheck

Vilken typ av läkare kan jag få hjälp av?

Alla läkare i MediCheck är specialister inom minst ett område och har minst 5 års klinisk erfarenhet inom sitt specialistområde. Varje läkare jobbar efter de riktlinjer som gäller för respektive sjukdom.

All vårdpersonal har utbildats av MediCheck för att på bästa möjliga sätt kunna hjälpa dig via ett möte på nätet.

Se ett urval av våra specialister

När bör jag använda MediCheck?

Du kan få hjälp av läkare på MediCheck gällande besvär och symtom som inte kräver en fysisk undersökning för att säkerställa och hantera ditt problem.

Är det lämpligt att vända sig till MediCheck för alla medicinska besvär?

Du bör inte använda MediCheck om:

  • du har ett symptom/besvär som kräver fysisk undersökning, provtagning eller röntgen. Självklart kan du inte alltid veta på förhand om det krävs undersökning eller provtagning. Skulle det framgå under mötet så kan vi hjälpa dig vidare. Om du är osäker på om du behöver fysisk undersökning eller ej kan du kontakta oss i chatten så hjälper vi dig.
  • du är i behov av narkotikaklassade medel. Läkare på MediCheck skriver inte ut narkotikaklassade eller beroendeframkallande läkemedel.
  • du har behov av sjukskrivning som kan pågå under längre tid. Läkare på MediCheck skriver för närvarande inte ut sjukintyg. Det finns däremot läkare som kan ge råd angående sjukintyg, sjukskrivningar eller intyg till Försäkringskassan.

Ring alltid 112 eller besök en akutmottagning om ditt tillstånd är akut.

Kan jag använda MediCheck när jag är utomlands?

Ja, du kan befinna dig var som helst i världen och få hjälp av specialistläkare med svensk läkarlegitimation. Du behöver mobilt BankID, bra internetuppkoppling och stöd för ljud och video på din smartphone, surfplatta eller dator.

Gäller det någon åldergräns för att få hjälp av en specialist på MediCheck?

Nej, det finns ingen åldersgräns för att få vård genom MediCheck. Vi rekommenderar att personer under 15 år söker vård tillsammans med föräldrar eller anhörig.

Vad kostar det att få hjälp av en specialistläkare på MediCheck?

Patientavgift per möte med specialistläkare: 250 kronor, frikort gäller. Avgiften är frikortsgrundande.

Ingen avgift för barn upp till 20 år samt för personer 85 år eller äldre.

Vad kostar det att få hjälp av en dietist på MediCheck?

Pris per möte med dietist: från 290 kronor.

Vad kostar det att få hjälp av en psykolog på MediCheck?

Pris per möte med psykolog: från 790 kronor.

Betalning

Hur betalar jag för ett vårdmöte på MediCheck?

Du kan betala med Swish, kort eller faktura. Om du betalar med faktura får du 14 dagars kredit genom PayEx. Fakturan skickas till den e-post som du har angivit vid registreringen.

Är möten på MediCheck frikortsgrundande och gäller frikort?

Ja, frikort gäller för vårdmöten med specialistläkare. Varje möte är frikortsgrundande.

Får jag kvitto för mitt vårdmöte på MediCheck?

Ja, din bokningsbekräftelse är giltigt som kvitto.

Kan jag avboka eller omboka ett möte?

Om du har bokat en specifik tid kan du omboka eller avboka ditt läkarbesök senast 24 timmar innan utsatt starttid. Drop-in-besök kan ombokas till en specifik tid med en specialist du väljer. Om du avbokar ditt besök sker en automatisk återbetalning av din avgift. Återbetalningen är dig tillhanda inom 2-7 arbetsdagar.

Vad händer om jag missar läkartiden som jag bokat?

Tyvärr går du då miste om den avgift som du betalat.

I vilka fall kan avgiften återbetalas?

Avgift för genomfört vårdmöte återbetalas inte. Om du får vänta längre än 30 minuter från utsatt tid vid ett planerat besök kan du få tillbaka avgiften. Det gäller om besöket är bokat minst ett dygn i förväg.

Om ett vårdmöte inte kan genomföras samt journalföras pga tekniska problem kan du få möjlighet att genomföra ett nytt vårdmöte kostnadsfritt.

Recept och remiss

Kan jag få recept på medicin via MediCheck?

Ja, du kan få recept på läkemedel. På MediCheck kan du inte får recept för narkotikaklassade läkemedel, beroendeframkallande läkemedel eller läkemedel som kräver regelbunden vårdkontakt eller fysisk undersökning/provtagning innan förskrivning. Observera att många vanliga sömnmediciner och hostmediciner är narkotikaklassade.

Föreligger misstanke om ett beroendeproblem så erbjuder MediCheck ett kostnadsfritt möte med en psykiatriker för att reda ut om ett beroende finns.

Kan jag hämta mitt recept på vilket apotek som helst?

Ja, du kan hämta ut din förskrivna medicin på valfritt apotek.

Kan jag få remiss av läkaren på MediCheck?

Du behöver ingen remiss för att träffa specialisterna på MediCheck. Din specialistläkare kan även hjälpa dig med en egenremiss (egen vårdbegäran) för vidare vård på fysisk enhet. Däremot kan vi idag inte skriva remiss för att påbörja utredning som omfattar exempelvis röntgen.

Hur skickas min remiss?

Din remiss finns tillgänglig på MediCheck för nedladdning. Du ansvarar själv för att skriva ut skicka remissen till den vårdgivare du vill vända dig till.

Dokumentation och journal

Kommer läkaren föra journal?

Ja, alla möten du genomför i MediCheck journalförs och du har tillgång till denna data.

Kan läkaren se mina tidigare journalanteckningar?

Din läkare på MediCheck kan se journalanteckningar från tidigare möten som skett på MediCheck som han eller hon har genomfört med dig. Om du väljer att träffa olika läkare på MediCheck bestämmer du vid varje tillfälle om den nya läkaren har tillåtelse att se din journal.

Teknik och säkerhet

Vilken typ av teknisk utrustning behöver jag för att kunna använda MediCheck?

Just nu finns MediChecks app tillgänglig för iPhone och iPad (iOS v.9.0 eller senare) och Android-telefoner samt surfplattor. Du kan även använda en dator med webbkamera. Obs att du måste använda Google Chrome som  webbläsare.

Du behöver också ett mobilt BankID för att logga in, samt god internetuppkoppling.

Är MediCheck säkert?

All datatrafik på MediCheck och videoström skyddas med kryptering. Alla som använder MediCheck verifieras genom e-legitimation, BankID

Hur lagras min information?

Information om möten behandlas under sekretess i enlighet med personuppgiftslagen och patientdatalagen. Videomöten på MediCheck spelas inte in och dokumenteras inte utöver läkarens anteckningar i din journal, precis som vid ett vanligt läkarbesök. Du kan läsa hur dina personuppgifter behandlas i användarvillkoren.

Vem kan se min symtombeskrivning?

Endast behandlande vårdgivare har tillgång till din symtombeskrivning. Innan mötet går din vårdgivare igenom symtombeskrivningen du lämnat i samband med din bokning för att förbereda ert möte.

MediCheck support

Logga in här och chatta med vår support om du har frågor.

Chatten är öppen på vardagar mellan 9-17.

Vänligen notera att vi inte kan besvara medicinska frågor angående symtom, läkemedel, eller allmän information om hälsa och sjukdomar i supporten, men vi kan guida dig mot rätt läkare och hjälpa dig att boka.

Var kan jag vända mig med eventuella klagomål?

Om du inte är nöjd med den vård du fått eller är missnöjd med bemötandet vill vi gärna att du berättar det för oss. Vänd dig i första hand direkt till oss på MediCheck, support(a)medicheck.se. Berätta så utförligt som möjligt om varför du är missnöjd så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt.

Vården på MediCheck lyder under samma regelverk som alla vårdgivare i Sverige. Därför kan du också, som vanligt, vända dig till patientnämnden eller patientombudsmannen i ditt hemlandsting, IVO (Inspektionen för Vård och Omsorg) och andra tillsynsorgan vid eventuella klagomål.

Våra partners